منو

Loading
http://www.tooz.ir/modules/mod_image_show_kh4/cache/stories.MomentNews.hospital1kh-is-157.jpglink
http://www.tooz.ir/modules/mod_image_show_kh4/cache/stories.MomentNews.shabakh1kh-is-157.jpglink

بیمارستان شهید گنجی شهرستان دشتستان

بیمارستان شهید گنجی شهرستان دشتستان

ادامه مطلب ...

شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان

شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستانشعار سال 1394

ادامه مطلب ...

«
»
  1. 0
  2. 1

آنجه که باید در مورد تغذیه و فشار خون بالا بدانیم

  • نوشته شده توسط بنافی
  • زیر مجموعه: اخبار
  • دسته: جدبد
  • بازدید: 1615

مطالب آموزشی که می خوانید در رابطه با شعار سازمان جهانی بهداشت در سال 2013 با عنوان "فشار خون را جدی بگیریم "می باشد که توسط آقای اسماعیل حاجی زادگان تنظیم گردیده است.        

 ( (   تغذیه و پرفشاری خون ))
چگونه فشار خون افزایش پیدا می کند؟

 

گردش خون باعث می شود سلول ها همواره مواد مغذی و اکسیژن دریافت نمایند. عمل پمپ کردن قلب باید فشار کافی ایجاد کند، تا خون موجود در سرخرگ های اصلی را به سرخرگ های کوچکتر و سرانجام به مویرگ های باریک وارد کند. دستگاه عصبی و کلیه ها با تنظیم اندازه رگ های خونی و تأثیر بر عمل پمپ کردن قلب به حفظ فشار خون کمک می کنند، باریک تر شدن رگ های خونی و یا افزایش حجم خون در جریان باعث می شود قلب فشار بیشتری ایجاد کرده و برای تغذیه بافت ها عمل پمپاژ را با شدت بیشتری انجام دهد. تصلب شرائین باعث باریک و سفت شدن سرخرگ ها و در نتیجه باعث افزایش فشار خون می شود.
چهعواملی منجر به افزایش فشار خون می شوند؟
بسته به تقاضای بدن، قلب، جریان خون را در شریان ها بالا و پائین می برد. ورزش، تشویش و اضطراب می توانند منجر به افزایش موقتی فشار خون شوند. افراد سالم در سنین بین 30 – 20 سالگی فشار خون 80/120 میلی متر جیوه دارند. تقریباً 15% افراد همیشه فشار خون بالا دارند و تنها 5 درصد افراد مبتلا به پرفشاری خون، این امر ناشی از اختلالاتی مانند بیماری کلیوی، اختلالات هورمونی یا حاملگی می باشد. بیشتر موارد فشار خون بالا از نوع اولیه یا علت ناشناخته است.
70% افراد مبتلا به فشار خون بالا، زمینه خانوادگی دارند. چاقی و افزایش وزن معمولاً با فشار خون بالا همراه است. این مورد، در افراد چاق جوان کمتر از 50% و در افراد چاق پیر بیشتر از 50% در مقایسه با افراد با وزن طبیعی می باشد.
فشار خون بالا چه علامتی دارد؟
پرفشارخون اولیه معمولاً علامتی ایجاد نمی کند مگر اینکه بسیار بالا رود. فشار خون بالا اغلب به کشنده بی سروصدا موسوم است چون افراد مبتلا به آن هیچ علامتی احساس نمی کنند، هر چند آسیب های جدی در همان زمان به بدن وارد می شود. علائم رایج می تواند شامل سردرد، درد سینه، تنگی نفس، گر گرفتگی و ... باشد.
فشار خون بالا در دراز مدت می تواند، باعث آسیب های سخت یا مزمن به قسمت های مختلف بدن وارد نماید. در مغز این امر می تواند باعث خونریزی رگ های خونی و نهایتاً منجر به سکته مغزی شود و در کلیه ها می تواند با آسیب به عروق کلیوی موجب نقش کار کلیه ها نشود. فشار خون بسیار بالا (فشار خون اورژانسی) ممکن است موجب سردرد، تهوع و استفراغ، تشنج، مشکلات بینایی و علائم دیگر شود.
پرفشاری خون در چشم می تواند به رگ های چشم آسیب زده و در بینایی چشم ها اختلال ایجاد کند.
آیا می توان از پرفشاری خون پیشگیری کرد؟
پرفشاری خون عللی ارثی و محیطی دارد و توصیه می شود از اوایل عمر با اصلاح شیوه زندگی و پیروی از رژیم غذایی سالم و فعالیت جسمی مداوم در جهت پیشگیری از آن اقدام کرد و تاکید می شود فشار خون همه افراد از 3 سالگی به بعد به طور دوره ای اندازه گیری شود. حتی پرفشاری خون خفیف نیز می تواند پرعارضه باشد.
پیشگیری و کنترل آن باعث سلامتی و زندگی طولانی تر با کیفیت بهتر می شود.
آیا تغذیه با پرفشاری خون ارتباطی دارد؟
بیشتر مردم از میان عوامل غذایی مرتبط با فشار خون، نمک را می شناسند، در حالی که هر چند فشار خون بیش از نیمی از افراد به نمک حساس است، عوامل دیگری نیز در این امر دخیل می باشند که عبارتند از :
1- کنترل وزن :
چربی اضافی ذخیره شده در بدن به ویژه چربی ناحیه شکمی می تواند باعث افزایش فشار خون شده و در نتیجه خطر بروز حمله قلبی و مغزی را افزایش دهد. حتی افرادی که برای کنترل فشار خون تحت درمان دارویی هستند، می توانند با کاهش وزن میزان داروی مصرفی خود را کاهش دهند. کاهش وزن به تنهایی یکی از مؤثرترین درمان های غیر دارویی برای مبتلایان به پرفشاری خون می باشد.
2- فعالیت جسمی :
فعالیت فیزیکی می تواند به طور غیر مستقیم به پیشگیری از فشار خون بالا کمک کند، فعالیت های هوازی مانند ورزش و فعالیت هایی که زمان انجام آنها نسبتاً طولانی تر می باشد و با شدت متوسط انجام می شوند از طریق کنترل وزن باعث کاهش فشار خون می شوند. افرادی که فعالیت ورزشی منظم (فعالیت هوازی) دارند ممکن است برای کنترل پرفشاری خون خفیف نیازی به مصرف دارو نداشته باشند. هر چه فشار خون بالاتر و هر چه فعالیت قبلی فرد کمتر باشد، احتمال این که انجام فعالیت جسمی مناسب، سبب کاهش فشار خون وی شود بیشتر خواهد بود.
فعالیت هوازی استقامتی مانند پیاده روی تند روزمره می تواند به چندین روش باعث تضمین سلامت قلب و عروق شود.چنین فعالیت هایی قلب و رگ های خونی را تقویت کرده، بافت چربی بدن را به بافت عضلانی تغییر داده، حجم اکسیژن انتقال یافته از قلب به بافت ها در هر ضربه را افزایش و ظرفیت کار قلب را کاهش می دهد و همچنین وضعیت هورمونی بدن را به نحوی تغییر می دهد که باعث کاهش فشار خون می شود و مایعات بدن را دوباره پخش کرده و باعث تسهیل انتقال خون در سرخرگ های محیطی می شود.
3- کاهش مصرف نمک (سدیم) :
نمک در افزایش فشار خون بسیاری از افراد تأثیر دارد. تحقیقات انجام شده روی جمعیت های مختلف نشان می دهد که مصرف زیاد سدیم باعث افزایش فشار خون می شود. سال های قبل بسیاری از تحقیقات فقط سدیم را عامل پرفشاری خون می دانستند ولی امروزه اهمیت مجموع اثرات سدیم و کلر نشان داده شده است. بنابراین نمک (کلرید سدیم) نسبت به سدیم یا کلراید به تنهایی یا در ترکیب با سایر یون ها، اثرات بیشتری بر فشار خون دارد. به علاوه از آن جا که بیشتر سدیم غذا از نمک است، رژیم غذایی که مصرف یکی را محدود کند، خواه ناخواه مصرف دیگری را نیز محدود نموده است.
غلظت سدیم در خون و سایر بافت های بدن توسط کلیه ها، هیپوفیز و سایر غدد مترشحه داخلی حفظ می شود. بعضی افراد به صورت ژنتیکی مستعد ابتلا به پرفشاری خون در اثر مصرف نمک یا سدیم اضافی هستند. افراد مبتلا به بیماری های مزمن کلیه یا دیابت، کسانی که یکی یا هر دو والدین آنها مبتلا به پرفشاری خون هستند، افراد بالای 50 سال با مصرف نمک شانس بیشتری برای ابتلا به پرفشاری خون دارند. فشار خون یک سوم تا نیمی از افراد مبتلا به پرفشاری خون نسبت به نمک حساس می باشند. محدود کردن مصرف نمک، برای چنین افرادی، می تواند فشار خون را تا حدی پائین بیاورد. کاهش مصرف سدیم علاوه بر کنترل فشار خون بالا، سبب پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیز می شود.

4- افزایش مصرف پتاسیم :
در افراد مبتلا به فشار خون بالا، مصرف مقادیر کافی مواد غذایی حاوی پتاسیم از حملات مغزی جلوگیری می کند. بسیاری از پژوهش ها نشان داده اند که پتاسیم هم در پیشگیری و هم در درمان پرفشاری خون مؤثر است.
زمانی که بدن سدیم را جذب می کند، پتاسیم را دفع می کند و بالعکس.
در حین فرآوری مواد غذایی در کارخانه های صنایع غذایی، غذا چند مرحله را طی می کند و در طی این پروسه ها به تدریج پتاسیم خود را از دست داده و نمک به آن افزوده می شود. در نتیجه نسبت پتاسیم به سدیم آن به شدت کاهش می یابد.
بعضی داروهای افزایش دهنده ادرار که در درمان فشار خون بالا به کار می روند، نیز باعث دفع پتاسیم می شوند افرادی که از این قبیل داروها استفاده می کنند باید در مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم در رژیم غذایی روزانه خود دقت کنند. برای افزایش مصرف پتاسیم توصیه می شود میوه ها، سبزی ها، حبوبات و غلات استفاده شوند.
کمبود پتاسیم، ضعف (به خصوص در پاها)، احساس کرخی، گرفتگی ماهیچه ها، ضربان قلب نامنظم، تشنگی و ادرار بیش از حد می باشند.
5- کلسیم :
اکثر مطالعات حاکی از آن است که ارتباط قابل توجهی میان دریافت کلسیم و بروز فشار خون بالا وجود ندارد. افزایش مصرف فرآورده های شیری و دریافت کلسیم حتی به میزان 1500 میلی گرم در روز نیز تأثیری بر فشار خون افراد مبتلا به پرفشاری خون ندارد. بنابراین می توان گفت که نقش مکمل کلسیم در پیشگیری از پرفشاری خون هنوز ناشناخته است.
6- منیزیوم :
منیزیوم یک عنصر مهم در جلوگیری از انقباض عضلات صاف رگ ها به شمار می رود. از این رو به عنوان گشاد کننده عروق می تواند در تنظیم فشار خون ایفای نقش کند. در مطالعات متعدد ارتباط مثبتی بین میزان منیزیوم دریافتی و جلوگیری از پرفشاری خون گزارش شده است. اما در اکثر مطالعات بالینی، دریافت مکمل منیزیوم به طور روزمره جهت پیشگیری از ابتلا به پرفشاری خون موجود نیست، دریافت مقادیر مناسبی منیزیوم از طریق منابع غذایی مثل سبزیجات با برگ سبز تیره، مغزها، حبوبات، نان و غلات سبوس دار و غذاهای دریایی توصیه می شود.
7- کاهش میزان مصرف چربی :
تأثیر چربی در تصلب شرائین نشان داده شده است. اما اثرات مستقیم چربی بر فشار خون هنوز قطعی نیست. با این حال، از آن جا که پرفشاری خون و بیماری های قلبی و عروقی در بیشتر موارد با هم ایجاد می شوند و همچنین کاهش مصرف چربی در کاهش وزن مؤثر است. پس چربی به عنوان عامل تغذیه ای در ایجاد بیماری مؤثر است. در بیشتر موارد یک رژیم غذایی با چربی محدود می تواند برای پیشگیری و کنترل پرفشاری خون مناسب باشد.

آیا برای پیشگیری و کاهش فشار خون پرهیز غذایی لازم است؟
از مصرف غذاهای شور از جمله گوشت به شکل نمک سود شده، کنسروی، همبرگری، سوسیس و کالباس به دلیل سطح بالای سدیم آن ها، سبزی هایی که در آب نمک کنسرو شده اند، چیپس، پفک، خیار شور، ماهی های شور و دودی و سایر غذاهای فرآوری شده که نمک آن ها زیاد است باید اجتناب شود. همچنین مصرف غذاهای چرب و انواع سس ها نیز باید محدود شود.
رعایت موارد بهداشتی ذکر شده در مجموع می تواند در پیشگیری و درمان فشار خون و در نتیجه کاهش بیماری های قلبی عروق و مرگ متعاقب آن جلوگیری نماید.

چند نکته کاربردی پیرامون مصرف نمک
مصرف نمک را کاهش دهید.
1. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مجاز مصرف روزانه نمک 5 گرم می باشد. این در حالی است که میزان مصرف نمک در کشور 3 – 2 برابر این مقدار برآورد شده است. این میزان نمک شامل نمک نمکدان و نمک موجود در مواد غذایی شور مانند خیار شور و انواع شورها، تنقلات شور، غذاهای آماده و کنسروهای غذایی می باشد.
2. مصرف نمک را به هنگام تهیه و طبخ غذا کاهش دهید و از نمکدان در هنگام صرف غذا و سر سفره استفاده نکنید.
3. غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده آماده حاوی مقادیر زیادی نمک هستند و بهتر است مصرف آنها را کاهش دهید.
4. از مصرف بیش از اندازه غذاهای شور مثل ماهی دودی، آجیل شور، چیپس، پفک، انواع شور، سوسیس و کالباس بپرهیزید.
5. بعضی از سبزی ها نیز حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند که در افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف آنها کاهش یابد. (مثل اسفناج، کرفس، ریواس، شلغم، سبزی های محلی مثل کاکل و منگک).
6. برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در تهیه آن ها می توانید از سبزی های تازه، سیر، لیمو ترش تازه، آب نارنج، آویشن، شوید و ... استفاده کنید.
7. الزامی است در تهیه غذا از نمک یددار تصفیه شده استفاده کنید.
8. نگهداری و ذخیره کردن نمک یددار به مدت طولانی (بیش از یک سال) باعث از دست رفتن بخشی از ید آن می شود.
9. برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه ای رنگی نگهداری کرد.

نظر خود را اضافه کنید.

0 / 1500 محدودیت حروف
متن شما باید بین 10 تا 1500 حرف باشد
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

آخرین اطلاعیه ها و بخشنامه ها

  • 1
  • 2
قبل بعدي

اطلاعیه

آزمون اقدامات محیطی ،در کنترل بیماریهای منتقله از آب و غذا

آزمون اقدامات محیطی ،در ک…

04-05-1394 | بازدید :2115

آزمون اقدامات محیطی ،در کنترل بیماریهای منتقله ا... ادامه مطلب

اطلاعیه

اموزش پذیرش دانش اموز در هنرستان کاردانش بهیاری

اموزش پذیرش دانش اموز در …

02-04-1394 | بازدید :3119

اموزش پذیرش دانش آموز در هنرستان کاردانش بهیاری ادامه مطلب

اطلاعیه

انتخابات نظام پرستاری

انتخابات نظام پرستاری

24-03-1394 | بازدید :2726

انتخابات نظام پرستاری ادامه مطلب

اطلاعیه

 "آگهی استخدام  89 روزه."

"آگهی استخدام 89 ر…

20-03-1394 | بازدید :3604

  آگهی استخدام قراردادی 89 روزه ادامه مطلب

اطلاعیه

اسامی کاندیدای نظام پرستا…

18-03-1394 | بازدید :2346

اسامی کاندیدای نظام پرستاری ادامه مطلب

اطلاعیه

آگهی استخدام پیمانی

18-03-1394 | بازدید :2652

آگهی استخدام پیمانی ادامه مطلب

اطلاعیه

آزمون غیرحضوری دستورالعمل…

26-09-1393 | بازدید :2927

آزمون غیرحضوری دستورالعمل مدیریت اجرایی پسماندهای ... ادامه مطلب

اطلاعیه

آگهی استخدام قراردادی 89 …

06-09-1393 | بازدید :2840

دانلود اگهی استخدام قراردادی 89 روزه ادامه مطلب

تماس با ما

شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر، جهت تماس با شبکه بهداشت می توانید با موارد زير در ارتباط باشيد .

  • ايران -بوشهر - برازجان
  • 3896 771 917 98
  • mailto:abbaspourasghar@yahoo.com
ورود

ورود به حساب کاربر

نام کاربری
رمز عبور *
بخاطر سپاری رمز عبور
مجوز استفاده از قالب عمومی خلیج فارس براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید