منو

Loading
http://www.tooz.ir/modules/mod_image_show_kh4/cache/stories.MomentNews.hospital1kh-is-157.jpglink
http://www.tooz.ir/modules/mod_image_show_kh4/cache/stories.MomentNews.shabakh1kh-is-157.jpglink

بیمارستان شهید گنجی شهرستان دشتستان

بیمارستان شهید گنجی شهرستان دشتستان

ادامه مطلب ...

شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان

شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستانشعار سال 1394

ادامه مطلب ...

«
»
  1. 0
  2. 1

اصول تغذیه در زمان روزه داری

  • نوشته شده توسط بنافی
  • زیر مجموعه: اخبار
  • دسته: جدبد
  • بازدید: 2831

ta.jpg

روزه داری بدون رعایت اصول صحیح تغذیه نه تنها ضامن سلامت انسان نیست ،بلکه می تواند سلامت وی را به مخاطره بیندازد.

 

صوموا تصحوا ( روزه بگیرید تا سلامت بمانید)
روزه داری بدون رعایت اصول صحیح تغذیه نه تنها ضامن سلامت انسان نیست ،بلکه می تواند سلامت وی را به مخاطره بیندازد.متاسفانه گاهی شاهداین مسئله هستیم که برخی از روزه داران پس از ماه رمضان دچار عوارضی چون افزایش وزن ،افزایش سطح چربی های خون ، از کنترل خارج شدن بیماری دیابت ونیز فشارخون ،مشکلات گوارشی ویا اختلالاتی در سایر اعضای بدن میشوند.به همین دلیل ضرورت دارد تا روزه داران عزیز با اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک آشنا شوند وآنها را به کار بندند.
پيروی از برنامه غذايی متنوع و متعادل
تقسيم وعده ها به حداکثر ممکن
صرف غذای سبک و مختصر به هنگام افطار(شيرگرم، فرنی و شير برنج)
استفاده از سبزيها و ميوه ها در هنگام افطار و همچنين در فاصله زماني بين افطار
عدم زياده روی در مصرف مواد غذايي شيرين در وعده سحري
عادات غلط غذایی در این دوران
يكي از عادات غذايي غلط روزه داران اين است كه به دليل تشنگي زياد افطار را با آب سرد و یا نوشیدنیهای سرد شروع مي كنند که توصيه مي شود افطار را با نوشیدنیهای گرم و يا ولرم مانند آب ولرم، چاي کمرنگ و شیر گرم آغاز كنند.
پس از آن مي توانند از خرما يا كشمش استفاده كنند زيرا اين دو سبب كنترل اشتها مي شود و از پر خوری به هنگام افطار ممانعت مي كند. علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارك رمضان در تنظيم قند خون بسيار مفيد اســـت لــذا تـــوصيه مي شود كه در وعده افطار حتي المقدور 5-3 عدد خرما مصرف شود (خرما منبع خوبي از مواد مغذي، قند، فيبر و پتاسيم است). از مصرف بيش از حد خرما نيز مانند ساير شيريني ها پرهيز شود.
در وعده هاي سحر و افطار از پرخوري اجتناب کنید، و تا حد امکان به جاي مصرف انواع شيريني ها مثل زولبيا و باميه كه فقط حاوي انرژي و فاقد مواد مغذي (ويتامين ها و مواد معدنی) هستند، از مواد غذايي طبيعي شيرين مثل خرما، كشمش و انواع ميوه استفاده شود. افراط در مصرف انواع شيريني به هنگام افطار چاقي و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت.
مصرف آب زياد به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذايي مي شود. بعد از صرف سحري نيز بســـياري از همــوطنــان عزيز از بيــــم تشنــــگي در طول روز به مقدار فراوان آب مي نوشند كه عادت صحیح غذایی نيست.
از نوشيدن بيش از اندازه چای در وعده سحري اجتناب نمائيد چون چاي باعث افزايش دفع ادرار و از دست رفتن نمك هاي معدني كه بدن شما در طول روز به آن احتياج دارد مي شود.
روزه داران عزيز از مصرف تنقلات زياد در فاصله افطار تا سحر پرهيز كنند. اين قبيل مواد دير هضم هستند و سبب مي شوند كه به هنگام سحر به دليل پري معده ميل به غذا كاهش پيدا كند.
همچنين، مصرف مـــواد غذايي سنگين، دير هضم، پر چرب و سرخ شده به هنگام افطار مناسب نيست. به طور كلي توصيه مي شود به جاي غذاهاي چرب و سرخ کرده از غذاهاي آب پز و بخارپز استفاده شود.
روزه گرفتن بدون سحری: بهتر است بدون سحری روزه نگیریم. به خصوص درنوجوانان روزه بدون سحری توصیه نمی شود.زیرا این امر سبب افت شدید قند خون و تحلیل عضلانی می گردد که بسیار زیان آور است.در حقیقت شام کامل در آخر شب به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین سحری شود.
از چه غذاهايي پرهیز کنیم ؟
- غذاهای سرخ کردنی و چرب(زیرا علاوه بر افزایش چربی های خون،موجب سوء هاضمه ،ورم معده واختلال در وزن خواهد شد)
- غذاهای حاوی قند زیاد
- خوردن غذای زیاد بخصوص هنگام سحر
- خوردن چای زیاد هنگام سحر ، چای باعث افزایش ادرار شده و از این طریق نمک های معدنی که در طول روز بدن به آنها نیاز دارد دفع می شوند .
چه غذاهایی را مصرف کنیم ؟
- مصرف کربوهیدراتهای مرکب در سحر که مدت طولانی تری هضم می شوند و باعث می شوند که شما کمتر گرسنه شوید .
- حلیم یک منبع عالی پروتئین بوده و از غذاهائی است که دیر هضم می شود .
- خرما یک منبع عالی قند ،‌فیبر ، کربوهیدرات ، پتاسیم و منیزیوم می باشد .
- مغزها غنی از پروتئین و فیبر بوده و حداقل چربی را دارا می باشد .
- موز یک منبع خوب پتاسیم ، منیزیوم و کربو هیدرات می باشد .
- مصرف زیاد آب یا آب میوه در صورت امکان در فاصله بین افطار و زمان خواب باعث تأمین آب مورد نیاز بدن می شود .

نظر خود را اضافه کنید.

0 / 1500 محدودیت حروف
متن شما باید بین 10 تا 1500 حرف باشد
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

آخرین اطلاعیه ها و بخشنامه ها

  • 1
  • 2
قبل بعدي

اطلاعیه

آزمون اقدامات محیطی ،در کنترل بیماریهای منتقله از آب و غذا

آزمون اقدامات محیطی ،در ک…

04-05-1394 | بازدید :2047

آزمون اقدامات محیطی ،در کنترل بیماریهای منتقله ا... ادامه مطلب

اطلاعیه

اموزش پذیرش دانش اموز در هنرستان کاردانش بهیاری

اموزش پذیرش دانش اموز در …

02-04-1394 | بازدید :3059

اموزش پذیرش دانش آموز در هنرستان کاردانش بهیاری ادامه مطلب

اطلاعیه

انتخابات نظام پرستاری

انتخابات نظام پرستاری

24-03-1394 | بازدید :2681

انتخابات نظام پرستاری ادامه مطلب

اطلاعیه

 "آگهی استخدام  89 روزه."

"آگهی استخدام 89 ر…

20-03-1394 | بازدید :3514

  آگهی استخدام قراردادی 89 روزه ادامه مطلب

اطلاعیه

اسامی کاندیدای نظام پرستا…

18-03-1394 | بازدید :2299

اسامی کاندیدای نظام پرستاری ادامه مطلب

اطلاعیه

آگهی استخدام پیمانی

18-03-1394 | بازدید :2604

آگهی استخدام پیمانی ادامه مطلب

اطلاعیه

آزمون غیرحضوری دستورالعمل…

26-09-1393 | بازدید :2871

آزمون غیرحضوری دستورالعمل مدیریت اجرایی پسماندهای ... ادامه مطلب

اطلاعیه

آگهی استخدام قراردادی 89 …

06-09-1393 | بازدید :2772

دانلود اگهی استخدام قراردادی 89 روزه ادامه مطلب

تماس با ما

شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر، جهت تماس با شبکه بهداشت می توانید با موارد زير در ارتباط باشيد .

  • ايران -بوشهر - برازجان
  • 3896 771 917 98
  • mailto:abbaspourasghar@yahoo.com
ورود

ورود به حساب کاربر

نام کاربری
رمز عبور *
بخاطر سپاری رمز عبور
مجوز استفاده از قالب عمومی خلیج فارس براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید